Zapytaj specjalisty – jak komunikować się ze swoim lekarzem
Czynnikami wpływającymi na stopień przestrzegania zaleceń terapeutycznych są m.in. zaakceptowanie choroby przez pacjenta, jego wiedza na temat swojego stanu i schorzenia, z którym się boryka, a także stopień zaufania do specjalisty oraz zalecanych przez niego metod leczenia. Trudno o zaufanie, jeśli komunikacja z lekarzem jest problematyczna, a po wizytach lekarskich w Twojej głowie pozostaje wiele znaków zapytania. Natomiast choć nie mamy wpływu na całokształt procesu terapeutycznego, to jednak jako pacjenci możemy podejmować takie działania, które będą usprawniały komunikację z lekarzem.
Szczerość przede wszystkim
Nie bój się informować lekarza o przerwach w stosowaniu leków, przyjmowaniu ich w inny niż zalecony sposób czy niewdrożeniu danego leczenia. Pamiętaj o tym, że zadaniem lekarza jest rozwiązywanie Twoich problemów zdrowotnych i towarzyszenie Ci na drodze terapii. Jednak nie zrobi tego efektywnie, nie mając pełnego obrazu stanu Twojego zdrowia.
Jeśli przepisane leki są zbyt drogie i z tego powodu nie przyjmujesz ich zgodnie z zaleceniem, być może są inne alternatywy – nie dowiesz się tego, jeśli nie powiesz o tym swojemu lekarzowi. Taka szczera informacja dotycząca stopnia realizacji zaleceń pozwala również ocenić, czy trzeba zmodyfikować leczenie, czy np. ułatwić jego realizację. A być może powodem unikania leczenia jest obawa przed skutkami niepożądanymi lub niewygodna forma dawkowania leku? Poinformuj o tym lekarza, aby móc wspólnie znaleźć właściwe rozwiązanie tego problemu.
Podobnie postępuj w przypadku zaleceń dotyczących zmian w stylu życia. Szczerze określ, które z nich zostały stały się elementem Twojej codzienności oraz zastanów się, dlaczego inne wciąż nie zostały zrealizowane. Modyfikacje w stylu życia często są równie istotne, co samo przyjmowanie środków farmakologicznych. Warto to włożyć trochę wysiłku w stworzenie rozwiązań, które ułatwią ich wdrożenie.
Przeczytaj również: Leczenie to nie tylko tabletki – kompleksowe podejście do zaleceń terapeutycznych
To normalne, że możesz czegoś nie rozumieć – proś o wyjaśnienie
Zdarza się, że specjaliści w komunikacji z pacjentem używają zbyt trudnych terminów medycznych. Robią to mimowolnie, ale jednak wpływa to na stopień zrozumienia Twojej sytuacji zdrowotnej czy samej choroby, z którą się zmagasz. W takiej sytuacji wystarczy poprosić lekarza o wyjaśnienie danych terminów lub opowiedzenie o nich w prostszy sposób, używając porównań czy alegorii.
Upewnij się również, że rozumiesz to, co lekarz przekazał Ci podczas wizyty. Spróbuj to opowiedzieć swoimi słowami, prosząc o skorygowanie, jeśli w jakimś momencie się mylisz. Brak zrozumienia swojej sytuacji zdrowotnej generuje niepotrzebny stres – zwłaszcza wtedy, gdy zamiast zapytać u źródła, szukamy informacji na ten temat w internecie.
Powiedz o swoich obawach
Otrzymywana diagnoza często jest dla nas zaskoczeniem, a nawet jeśli nie, to może wiązać się z licznymi obawami. Jak teraz będzie wyglądało moje życie? Co to dla mnie oznacza? Czy moja choroba utrudni mi realizację marzeń, planów życiowych czy wykonywanie codziennych obowiązków? - to tylko przykłady pytań, które mogą kłębić się w głowie i generować lęk.
Takie obawy są zupełnie normalne i nie trzeba się ich wstydzić czy krępować o nich mówić. Co więcej – powiedzenie o nich na wizycie lekarskiej oszczędzi Ci dodatkowych rozmyślań. Specjalista ma szansę na nie zareagować i pomówić z Tobą np. o dodatkowym wsparciu organizacji zrzeszających pacjentów dotkniętych konkretną chorobą czy wsparciu psychologicznym.
Bądź precyzyjny
Na tyle, w jakim stopniu jest to możliwe, staraj się dokładnie opisywać występujące u Ciebie objawy, charakter bólu czy samopoczucie. Narzędziem pośrednio ułatwiającym taką komunikację z lekarzem może być prowadzenie dzienniczka, w którym zapisujesz takie informacje z dokładnym opisem sytuacji, w których się pojawiały. To działa tylko i wyłącznie na Twoją korzyść – im więcej konkretnych danych przekażesz lekarzowi, tym łatwiej będzie mu o analizę sytuacji zdrowotnej i dopasowanie dla Ciebie najlepszego rozwiązania.
Traktuj lekarza jako partnera
Jak już zostało wspomniane w tym tekście, zadaniem specjalisty jest dobranie możliwie jak najlepszego leczenia, a także udzielanie wszelkiego wsparcia merytorycznego, które potrzebujesz. Czasem zmęczeni oczekiwaniem na wizytę, kolejkami czy biurokracją, negatywne z tym emocje kierujemy w stronę ostatniego ogniwa tego systemu, czyli specjalistę, co nie ułatwia budowania pozytywnych relacji na linii pacjent-lekarz. Mów jasno o swoich potrzebach i problemach, pamiętając przy tym o wzajemnym szacunku.